Overnamekansen in coronacrisis

Coronacrisis? Deze 5 kansen doen zich nu voor op de overnamemarkt

Het coronavirus houdt de wereldeconomie in een wurggreep: ondernemers moeten alle zeilen bijzetten om hun bedrijf overeind te houden. Toch biedt de huidige crisis ook nieuwe kansen op de overnamemarkt.

Deze kansen kwamen naar voren uit een gezamenlijke onderzoek van Brookz en Dealsuite onder 262 overnameadvieskantoren naar de gevolgen van de coronacrisis voor de Nederlandse fusie- en overnamemarkt.

#1  De comeback van de kopersmarkt
De afgelopen jaren was de overnamemarkt vooral een verkopersmarkt. Kopers stonden in de rij; in alle sectoren was de vraag groter dan het aanbod. Gemiddeld waren voor een MKB-bedrijf minimaal 6 serieuze koopkandidaten, voor IT-bedrijven ging het soms om 10 tot 15 serieus geïnteresseerde kopers. Dat lijkt op dit moment even voorbij. Met name nu veel bedrijven de komende tijd noodgedwongen op de markt zullen komen, zal het aanbod van bedrijven toenemen en zullen kopers weer wat meer de touwtjes in handen krijgen.

#2  Cash is king
In de tweede helft van 2019 werd er nog 4,95 x Ebitda betaald voor een gemiddeld MKB-bedrijf. Maar de verwachting is dat de gemiddelde overnameprijzen van bedrijven de komende maanden gaan dalen. Daarnaast zullen een groot aantal bedrijven in de problemen komen en noodgedwongen op zoek moeten naar een partij die hun kan overnemen. Kortom, mooie kansen voor kopers die nu liquide zijn en over voldoende geld beschikken om snel zaken te kunnen doen.

#3  Buurmans grond is maar een keer te koop
Juist nu doen zich unieke koopkansen voor omdat er bedrijven op de markt komen die anders niet of nooit naar de markt waren gekomen. Denk aan die ene concurrent die u eigenlijk al jaren probeert over te nemen. Of het bedrijfspand naast u komt beschikbaar, waardoor u versneld uw productiecapaciteit kunt uitbreiden. Allemaal eenmalige kansen die u zomaar in de schoot geworpen krijgt. Wel toeslaan, want voordat u het weet is deze gelegenheid weer voorbij.

#4  Sectoren die profiteren van de crisis
Nee, als u een bedrijf heeft in de horeca, de retail, het toerisme of de eventbranche dan is het even geen feest. Maar aan de andere kant zijn er bedrijven en sectoren die het juist heel goed doen in deze crisis: denk aan supermarkten, bouwmarkten, webshops, videostreamers, chatdiensten, leveranciers van medicijnen en medische apparatuur. En daarnaast alle online bedrijven die producten en diensten aanbieden die inspelen op locatie-ongebonden te werken. De komende tijd zullen dit soort bedrijven ongetwijfeld op een grote interesse kunnen rekenen van strategische kopers en investeringsmaatschappijen.

#5  MBI-kandidaten komen weer in beeld
Door het hoge prijsniveau van veel bedrijven was het de afgelopen jaren voor MBI-kandidaten lastig om een voet tussen de deur te krijgen. Bovendien konden veel potentiële MBI’ers zich door de krappe arbeidsmarkt voor een prettige uurtarief verhuren als interim-manager of ZZP’er, maar dat feest is binnenkort voorbij. Door de dalende prijzen van veel ondernemingen en de nog steeds ruime financieringsmogelijkheden is het voor ondernemende managers daarom weer een serieuze optie om de komende tijd (gedeeltelijk) een bedrijf over te nemen.

Artikel afkomstig van: https://www.brookz.nl/kennisbank/bedrijf-verkopen/coronacrisis-5-kansen-overnamemarkt

Redactie team, Brookz | 29 maart 2020

U kunt ons bellen op +31 (0)85 – 760 02 29 of e-mailen via info@hap-horecamakelaardij.nl.

Afspraak maken?