FAQ

FAQ

Financiering is een belangrijk aspect bij de aankoop van uw horecabedrijf. Mede door ons netwerk bij banken, crowdfund platforms en brouwerijen kunnen wij jou optimaal van dienst zijn bij de zoektocht naar een financiering.

De horecamakelaar onderhandelt voor jou, maar wat houdt dit precies in en wat mag wel en wat mag niet.Je bent in onderhandeling op het moment dat jij (of de horecamakelaar) reageert op een bieding met een tegenbieding. De verkoopprocedure gaat op dat moment nog gewoon door, het kan namelijk zo zijn we er met deze partij niet uitkomen. Op deze manier wedden we nooit op één paard.

Nadat je hebt besloten om je bedrijf te verkopen komen er veel zaken op je af. De horecamakelaar is je vertrouwenspersoon in het hele verkooptraject. Na een kennismaking zal de horecamakelaar middels een overzichtelijke offerte uitleggen wat er gaat gebeuren. Jij beslist, wij adviseren en voeren uit.

Een vrijblijvende waardebepaling zal worden gemaakt om de verwachte opbrengst te bespreken. De horecamakelaar dient over een volledig en correct dossier te beschikken om mogelijke kandidaten juist te informeren.

Over het algemeen zal de informatie die de horecamakelaar heeft verzameld overzichtelijk worden weergegeven in een brochure. Discretie en vertrouwen zijn van groot belang voor een goede verkoopprocedure en een maximale verkoopprijs.

Desgewenst werken wij met geheimhoudingsverklaringen. Zo weet niemand dat jij bezig bent met de verkoop van je bedrijf.

Aankopen van een horecabedrijf is specialistisch werk. Het is namelijk van groot belang om kritisch te kijken naar de beschikbare informatie. Zeker als de verkoper geen horecamakelaar in de arm heeft genomen.

Er kunnen allerlei omstandigheden zijn of zich tijdens het proces voordoen waar geen rekening mee wordt gehouden. Die omstandigheden moeten deskundig opgelost worden.

Bij het aankopen van een horecabedrijf zal de horecamakelaar veel onderzoek doen en een waardebepaling maken van het aan te kopen bedrijf om zeker te weten dat jij niet te veel betaalt.

Wij streven ernaar binnen een week af te kunnen spreken voor een bezichtiging. Meestal lukt het echter sneller. Aangezien wij met meerdere horecamakelaars werken zijn er altijd twee behandelaars van uw dossier. Zo hoeft een welverdiende vakantie niet voor vertraging te zorgen.

Wij zijn ons er goed van op de hoogte dat wij vaak pas worden gebeld als onze opdrachtgever direct iets nodig heeft. Dit is onze core business en voor ons als vanzelfsprekend. Echter zijn wij vaak afhankelijk van derden (bijvoorbeeld gemeenten). Dit betekent dat de gemiddelde doorlooptijd van bijvoorbeeld een taxatierapport circa 2 weken bedraagt vanaf opnamedatum.

De wet biedt allerlei mogelijkheden om jou huurprijs aan te passen. Als je een horecapand lang genoeg huurt of verhuurt heb je recht op een redelijke huurprijs. Het is echter lastig in te schatten of de huidige huurprijs redelijk is. Neem contact op met onze specialisten over de mogelijk en onmogelijkheden van huurprijsherziening.

Wij kijken voornamelijk naar de bedrijfseconomische omstandigheden van het bedrijf. Een reële omzet en een kostenstructuur die in lijn is met de branche gemiddelden, hebben vanzelfsprekend een positievere invloed op waarde dan een lage(re) omzet en (structureel) hoge kosten.De waarde wordt daarnaast voor een groot deel bepaald door de ligging, gebruiksmogelijkheden, bereikbaarheid, voorzieningen, bouwaard en onderhoudstoestand.

Wij werken nauw samen met First Mate. First Mate heeft specialistische kennis van de horeca, foodservice en leisurebranche en zet deze in voor ondernemers, bedrijven, organisaties en instellingen die hierin actief zijn of aan zijn verbonden. Zij onderzoeken, adviseren, ontwikkelen concepten en begeleiden deze partijen op strategisch, tactisch en operationeel niveau. Hierdoor wordt een idee ook echt werkelijkheid.

Wij werken nauw samen met First Mate. First Mate heeft specialistische kennis van de horeca, foodservice en leisurebranche en zet deze in voor ondernemers, bedrijven, organisaties en instellingen die hierin actief zijn of aan zijn verbonden. Zij onderzoeken, adviseren, ontwikkelen concepten en begeleiden deze partijen op strategisch, tactisch en operationeel niveau. Hierdoor wordt een idee ook echt werkelijkheid.

Het verkopen van een horecabedrijf tijdens COVID-19 hoeft zeker niet lastig te zijn. Het afgelopen jaar is het aanbod beschikbare bedrijven sterk afgenomen. Dit werd hoogstwaarschijnlijk veroorzaakt door de stevige steunmaatregelen. 

Maar desondanks blijven veel toetreders actief en zien wij het aanbod toenemen. COVID-19 hoeft dus geen reden te zijn om de verkoop van uw horecapand te stagneren. Wilt u meer informatie over het verkopen van uw horecabedrijf? U leest er hier meer over.

Omdat het aantal transacties is teruggelopen, is het lastiger om te kunnen bepalen wat COVID-19 met de prijs van de bedrijven heeft gedaan. 

Zeker is dat bestaande ondernemers de “pijn” van COVID-19 reeds hebben genomen. Dat in combinatie met de afname van beschikbare bedrijven maakt dat er nog redelijk normale prijzen worden betaald voor horecabedrijven. 

Wilt u direct uw horecabedrijf verkopen? Neem contact met ons op!

Ja zeker! Uiteraard wordt er kritisch naar de businesscase en het type bedrijf gekeken. Een strandpaviljoen is bijvoorbeeld couranter dan een bruin café.

Als we kijken naar de huidige horeca markt, dan kunnen we concluderen dat de vraag naar goede en bijzondere horecabedrijven en locaties onverminderd is gebleven.

Een breed misverstand is dat ondernemers denken dat hun bedrijven onverkoopbaar zijn geworden of dat er geen kopers zijn. Het tegengestelde is namelijk waar. Direct uw horecabedrijf verkopen? Doe ons gerust een belletje!

Zoals gezegd is de traditionele markt van aan- en verkoop het afgelopen jaar minder geworden. Dit betekent ook dat wij het een stuk rustiger hebben gehad dan normaal. Daarentegen hebben we wel veel ondernemers kunnen helpen met huurverlaging of andere vraagstukken.

Ongetwijfeld zullen er nog behoorlijk wat bedrijven gedwongen moeten stoppen, maar de goede bedrijven en de goede locaties zullen altijd blijven bestaan. Met het heropenen van de terrassen en de zomer in het vooruitzicht voorspellen wij snel weer een goede dynamiek in de markt. Verhuurders, banken, crediteuren en de belastingdienst hebben overigens geen belang bij een faillissement. Hopelijk blijft die golf dus uit.

Het aantal transacties is ook hier afgenomen. We zien geen grote toename aan leegstand. Wel zien we dat bepaalde horeca locaties verdwijnen en bijvoorbeeld plaats maken voor appartementen. Maar, goed horecavastgoed is zeker nog interessant als belegging.

Wilt u uw horecabedrijf verkopen? HAP-horecamakelaardij helpt u graag op weg. Tijdens een vrijblijvend kennismakingsgesprek leggen we graag alle ins en outs uit omtrent ons verkoopproces. 

Wij nemen de complete verkoop van A tot Z uit handen. U kunt denken aan het doen van een waardebepaling en het samenstellen van een brochure. Maar bijvoorbeeld ook het verzorgen van bezichtigingen. Wij hebben alle kennis en kunde in huis om u op een passende wijze bij te staan. Meer informatie over de verkoop van uw horeca vindt u hier

Wilt u al direct weten waar u rekening mee moet houden bij de verkoop van uw horecabedrijf? Wij hebben een handige checklist voor verkoop, zo weet u waar u allemaal op moet letten.