/
Veelgestelde vragen
Vind het antwoord op uw vraag
/

Meest gestelde vragen over horeca verkopen

Het pluspunt voor de koper:
De koper ontvangt informatie over horecapanden die in de verkoop gaan of net zijn, voordat de markt wordt geïnformeerd. Doordat onze horecamakelaars weten waar zijn netwerk naar op zoek is, ontvangt de koper passende zoekresultaten. Hoe beter wij op de hoogte zijn van de wensen van ons netwerk, hoe beter wij daarop kunnen inspelen.

De meerwaarde voor de verkoper:
De verkoper beperkt met discrete verkoop het aantal mensen dat het pand komt bekijken. Dit kan nadelig zijn, omdat er doorgaans bij een reguliere verkoop, waarbij meer mensen op de hoogte zijn van de verkoop, een hoger bedrag uit de markt gehaald kan worden. Daarom is afstemming over discrete verkoop met de horecamakelaar belangrijk.

In sommige gevallen doen wij een horecabedrijf in discrete verkoop, maar wordt deze niet verkocht. De volgende stap is dan om het horecabedrijf in de reguliere verkoop op te nemen en aan te bieden aan de markt. Wij proberen te voorkomen dat uw bedrijfsnaam aan ons wordt gekoppeld. Hiermee willen we voorkomen dat Google onze gezamenlijke activiteiten aan elkaar linkt.

‘Ik geef de voorkeur aan het discreet verkopen van mijn horecabedrijf, omdat ik wil voorkomen dat mijn gasten niet meer komen. Én mijn medewerkers nemen ontslag, omdat ze weten dat het bedrijf in de verkoop gaat/ is’. Dit zijn veelgehoorde beweegredenen voor discrete verkoop. De ervaring leert dat dit niet zo is (uiteraard zijn er uitzonderingen).

Gasten en medewerkers snappen dat u als ondernemer keuzes moet maken, om het bijvoorbeeld rustiger aan te gaan doen of vanwege een volgende/ andere stap.

Uiteraard zijn er uitzonderingen. Vinden er binnen uw bedrijf regelmatig feesten & partijen en andere bijeenkomsten plaats, die al geruime tijd staan ingepland? Bijvoorbeeld bruiloften of andere bijeenkomsten. Dan is het zeer belangrijk dat u goed overlegt met uw horecamakelaar hoe het proces van verkoop eruit gaat zien.

Financiering is een belangrijk aspect bij de aankoop van uw horecabedrijf. Mede door ons netwerk bij banken, crowdfund platforms en brouwerijen kunnen wij jou optimaal van dienst zijn bij de zoektocht naar een financiering.

De horecamakelaar onderhandelt voor jou, maar wat houdt dit precies in en wat mag wel en wat mag niet. Je bent in onderhandeling op het moment dat jij (of de horecamakelaar) reageert op een bieding met een tegenbieding. De verkoopprocedure gaat op dat moment nog gewoon door, het kan namelijk zo zijn we er met deze partij niet uitkomen. Op deze manier wedden we nooit op één paard.

Nadat je hebt besloten om je bedrijf te verkopen komen er veel zaken op je af. De horecamakelaar is je vertrouwenspersoon in het hele verkooptraject. Na een kennismaking zal de horecamakelaar middels een overzichtelijke offerte uitleggen wat er gaat gebeuren. Jij beslist, wij adviseren en voeren uit.

Een vrijblijvende waardebepaling zal worden gemaakt om de verwachte opbrengst te bespreken. De horecamakelaar dient over een volledig en correct dossier te beschikken om mogelijke kandidaten juist te informeren.

Over het algemeen zal de informatie die de horecamakelaar heeft verzameld overzichtelijk worden weergegeven in een brochure. Discretie en vertrouwen zijn van groot belang voor een goede verkoopprocedure en een maximale verkoopprijs.

Desgewenst werken wij met geheimhoudingsverklaringen. Zo weet niemand dat jij bezig bent met de verkoop van je bedrijf.

Aankopen van een horecabedrijf is specialistisch werk. Het is namelijk van groot belang om kritisch te kijken naar de beschikbare informatie. Zeker als de verkoper geen horecamakelaar in de arm heeft genomen.

Er kunnen allerlei omstandigheden zijn of zich tijdens het proces voordoen waar geen rekening mee wordt gehouden. Die omstandigheden moeten deskundig opgelost worden.

Bij het aankopen van een horecabedrijf zal de horecamakelaar veel onderzoek doen en een waardebepaling maken van het aan te kopen bedrijf om zeker te weten dat jij niet te veel betaalt.

Wij streven ernaar binnen een week af te kunnen spreken voor een bezichtiging. Meestal lukt het echter sneller. Aangezien wij met meerdere horecamakelaars werken zijn er altijd twee behandelaars van uw dossier. Zo hoeft een welverdiende vakantie niet voor vertraging te zorgen.

Wij zijn ons er goed van op de hoogte dat wij vaak pas worden gebeld als onze opdrachtgever direct iets nodig heeft. Dit is onze core business en voor ons als vanzelfsprekend. Echter zijn wij vaak afhankelijk van derden (bijvoorbeeld gemeenten). Dit betekent dat de gemiddelde doorlooptijd van bijvoorbeeld een taxatierapport circa 2 weken bedraagt vanaf opnamedatum.

De wet biedt allerlei mogelijkheden om jou huurprijs aan te passen. Als je een horecapand lang genoeg huurt of verhuurt heb je recht op een redelijke huurprijs. Het is echter lastig in te schatten of de huidige huurprijs redelijk is. Neem contact op met onze specialisten over de mogelijk en onmogelijkheden van huurprijsherziening.

Wij kijken voornamelijk naar de bedrijfseconomische omstandigheden van het bedrijf. Een reële omzet en een kostenstructuur die in lijn is met de branche gemiddelden, hebben vanzelfsprekend een positievere invloed op waarde dan een lage(re) omzet en (structureel) hoge kosten. De waarde wordt daarnaast voor een groot deel bepaald door de ligging, gebruiksmogelijkheden, bereikbaarheid, voorzieningen, bouwaard en onderhoudstoestand.

Wij werken nauw samen met First Mate. First Mate heeft specialistische kennis van de horeca, foodservice en leisurebranche en zet deze in voor ondernemers, bedrijven, organisaties en instellingen die hierin actief zijn of aan zijn verbonden. Zij onderzoeken, adviseren, ontwikkelen concepten en begeleiden deze partijen op strategisch, tactisch en operationeel niveau. Hierdoor wordt een idee ook echt werkelijkheid.

Wij werken nauw samen met First Mate. First Mate heeft specialistische kennis van de horeca, foodservice en leisurebranche en zet deze in voor ondernemers, bedrijven, organisaties en instellingen die hierin actief zijn of aan zijn verbonden. Zij onderzoeken, adviseren, ontwikkelen concepten en begeleiden deze partijen op strategisch, tactisch en operationeel niveau. Hierdoor wordt een idee ook echt werkelijkheid.

Ongetwijfeld zullen er nog behoorlijk wat bedrijven gedwongen moeten stoppen, maar de goede bedrijven en de goede locaties zullen altijd blijven bestaan. Met het heropenen van de terrassen en de zomer in het vooruitzicht voorspellen wij snel weer een goede dynamiek in de markt. Verhuurders, banken, crediteuren en de belastingdienst hebben overigens geen belang bij een faillissement. Hopelijk blijft die golf dus uit.

Het aantal transacties is ook hier afgenomen. We zien geen grote toename aan leegstand. Wel zien we dat bepaalde horeca locaties verdwijnen en bijvoorbeeld plaats maken voor appartementen. Maar, goed horecavastgoed is zeker nog interessant als belegging.

Wilt u uw horecabedrijf verkopen? HAP-horecamakelaardij helpt u graag op weg. Tijdens een vrijblijvend kennismakingsgesprek leggen we graag alle ins en outs uit omtrent ons verkoopproces. 

Wij nemen de complete verkoop van A tot Z uit handen. U kunt denken aan het doen van een waardebepaling en het samenstellen van een brochure. Maar bijvoorbeeld ook het verzorgen van bezichtigingen. Wij hebben alle kennis en kunde in huis om u op een passende wijze bij te staan. Meer informatie over de verkoop van uw horeca vindt u hier

Wilt u al direct weten waar u rekening mee moet houden bij de verkoop van uw horecabedrijf? Wij hebben een handige checklist voor verkoop, zo weet u waar u allemaal op moet letten.

Bij de waardering van een horecabedrijf kijken wij naar verschillende aspecten. Over het algemeen is de verdiencapaciteit (de mogelijkheid om winst te maken) één van de belangrijkste aspecten om een bedrijf te waarderen, maar ook de intrinsieke waarde van alle activa zijn van belang.

Daarnaast zijn er minder tastbare zaken die relevant zijn voor de waardering. Bijvoorbeeld de locatie of de uitstraling van het pand. Soms wordt dit bestempeld als goodwill, maar dit is eigenlijk niet helemaal juist. Goodwill is de mogelijke overwinst die een bedrijf kan maken (anders gezegd onzichtbare meerwaarde), al kan die natuurlijk wel hoger zijn door juist de locatie.

Wij maken onderscheid tussen comparatieve berekeningsmethodieken (deze gaan uit van vergelijkingen en referenties) en berekeningsmethodieken die zich baseren op de verdiencapaciteit van een horecabedrijf. Idealiter is de verdiencapaciteit zo hoog dat het bedrijf de lasten van bijvoorbeeld de hypotheek voor het pand eenvoudig kan dragen.

Goodwill is de (onzichtbare) meerwaarde van een bedrijf. Dit komt vaak tot uiting in een overwinst, maar kan bijvoorbeeld ook ontstaan doordat het bedrijf heel stabiel rendeert door de aanwezigheid van stabiele vakkrachten. Onder goodwill wordt ook verstaan unieke recepten, bepaalde beeldmerken of bijvoorbeeld een beroemde chef kok die veel gasten trekt.

De vraagprijs van de bedrijfsexploitatie is de prijs die een ondernemer vraag voor zijn bedrijf bestaande uit bedrijfsinventaris en inrichting, handelsnaam, website, goodwill en soms huurrechten. Deze prijs ligt over het algemeen net iets boven de geschatte marktwaarde.

Open chat
Hulp nodig?
Hallo,
Kunnen wij je helpen?