De koop of verkoop van een hotel, waarom is dit zo specifiek?

Waarom is het kopen of verkopen van een hotel zo specifiek?

De hotelmarkt is complex en daarom is het raadzaam om een deskundige horeca makelaar in te schakelen bij het verkopen van een hotel of het kopen van een hotel. Dit heeft te maken met onder andere de scheiding van eigendom, exploitatie en label. Onderstaand een beknopt overzicht van de mogelijkheden:

‘Sale & Leaseback’, of ‘Sale & Manageback’ zijn veelgehoorde kreten in de hotelmarkt.

Maar de complexiteit voor het kopen- of verkopen van een hotel gaat verder en dit is voor een deel terug te voeren naar de (geografische) ligging van de hotels. De hotel dichtheid is in Nederland nergens zo hoog als in Amsterdam en Schiphol. 

Hier is ook de ketendichtheid het hoogst. Op gepaste afstand volgen Rotterdam, Den Haag en bijvoorbeeld Utrecht en Maastricht. Het toetreden tot de hotelmarkt in deze steden is moeilijk en kapitaalintensief.

De grootste ketens zijn gevestigd in de grote steden. Uitzondering hierop is bijvoorbeeld Van der Valk die bij voorkeur strategische (snel)weg locaties kiest en Fletcher Hotels die bij voorkeur strategische toeristische locaties kiest.

Het is iets makkelijker om toe te treden tot de hotelmarkt buiten de grote steden. Want hier is ook veel minder sprake van ketenvorming. Hier zijn echter andere uitdagingen om rekening mee te houden namelijk:

Ook zijn er verschillende typen hotels namelijk:

Overweegt u nou om een hotel over te nemen, hotel te kopen of een hotel te verkopen dan zijn wij de aangewezen horecamakelaar om u hierin te adviseren en te begeleiden. Onze kennis van de hotelmarkt, exploitatievormen in combinatie met ons netwerk maakt dat we echt waarde kunnen toevoegen.

Of het nu gaat om de verhuur van het onroerend goed of verkoop van het hotelvastgoed en of het nu gaat om het zoeken naar de juiste overnamekandidaat van de bedrijfsexploitatie van het hotel.

Direct een afspraak maken?

Afspraak maken