/

De hotelmarkt is complex 

Waarom is het kopen of verkopen van een hotel zo specifiek?

Daarom is het raadzaam om een deskundige horeca makelaar in te schakelen bij het verkopen van een hotel of het kopen van een hotel. Dit heeft te maken met onder andere de scheiding van eigendom, exploitatie en label. Onderstaand een beknopt overzicht van de mogelijkheden:

  • Het verschil in eigendom. Bent u eigenaar van het vastgoed of huurt u het?
  • Het verschil in huurvormen

A. Huurt u het vastgoed op de traditionele wijze op basis van art. 7:290 BW tegen een vast huurprijs per jaar of bijvoorbeeld met een omzetgebonden component;

B. Huurt u het vastgoed casco of turn key;

C. Bent u enkel in het bezit van de exploitatierechten middels een managementcontract.

D. Of opereert u een hotel “stand alone” of bent u aangesloten aan bij een keten middels een franchisecontract.

‘Sale & Leaseback’, of ‘Sale & Manageback’ zijn veelgehoorde kreten in de hotelmarkt.
Maar de complexiteit voor het kopen- of verkopen van een hotel gaat verder en dit is voor een deel terug te voeren naar de (geografische) ligging van de hotels. De hotel dichtheid is in Nederland nergens zo hoog als in Amsterdam en Schiphol.
Hier is ook de ketendichtheid het hoogst. Op gepaste afstand volgen Rotterdam, Den Haag en bijvoorbeeld Utrecht en Maastricht. Het toetreden tot de hotelmarkt in deze steden is moeilijk en kapitaalintensief.

De grootste ketens zijn gevestigd in de grote steden. Uitzondering hierop is bijvoorbeeld Van der Valk die bij voorkeur strategische (snel)weg locaties kiest en Fletcher Hotels die bij voorkeur strategische toeristische locaties kiest.
Het is iets makkelijker om toe te treden tot de hotelmarkt buiten de grote steden. Want hier is ook veel minder sprake van ketenvorming. Hier zijn echter andere uitdagingen om rekening mee te houden namelijk:

  • Hoe bereik ik mijn doelgroep en behoud ik mijn doelgroep in een vergrijzende samenleving;
  • Hoe houd ik mijn kamerprijzen en bezettingspercentages hoog;
  • Kan ik mijn bedrijf voldoende professionaliseren en digitaliseren om mee te gaan met de moderne consument;
  • Loont het (voldoende) om aan te sluiten bij een keten;
  • Hotel grootte is bepalend voor de levensvatbaarheid.

Ook zijn er verschillende typen hotels namelijk:

  • Hotel;
  • Resort;
  • Motel;
  • Bed & Breakfast;
  • Pension;
  • Groepsaccommodatie;
  • Zakenhotel of toeristenhotel;
  • Hostel;

Overweegt u nou om een hotel over te nemen, hotel te kopen of een hotel te verkopen dan zijn wij de aangewezen horecamakelaar om u hierin te adviseren en te begeleiden. Onze kennis van de hotelmarkt, exploitatievormen in combinatie met ons netwerk maakt dat we echt waarde kunnen toevoegen.

Of het nu gaat om de verhuur van het onroerend goed of verkoop van het hotelvastgoed en of het nu gaat om het zoeken naar de juiste overnamekandidaat van de bedrijfsexploitatie van het hotel.

Direct een afspraak maken?
Open chat
Hulp nodig?
Hallo,
Kunnen wij je helpen?